Köpvillkor

Allmänna villkor
1.1 Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument köper en vara från oss på Lilla Soffbutiken i Göteborg. Avtal ingås då mellan dig och Lilla soffbutiken i Göteborg AB (org.nr. 556464-5512). När du handlar på Lilla soffbutiken gäller Konsumentköplagen (Konsumentköplag, KKöpL 1990:932). Denna lag skyddar och finns till för dig som konsument för att du skall känna dig trygg i ditt köp hos oss.

1.2 Köparens ålder
Lilla soffbutiken expedierar (enligt svensk lag) inte köp till personer under 16 år eller kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande. Detta skall ske skriftligten på plats i Lilla soffbutiken.

1.3 Priser
Alla priser på Lilla soffbutiken är angivna i svenska kronor och är inklusive moms. Moms ingår med 25% på alla Lilla soffbutikens produkter. Priserna som framgår i butiken Lilla soffbutiken är alltid aktuella.

1.4 Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella "tryckfel" i produktinformation, priser och kataloger samt för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av material som bilderna är trycka på.

1.5 Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid, åberoba Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart samt rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat.

1.6 Bedrägeri
Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi på Lilla soffbutiken förbehåller hos rätten att häva ett köp om ett bedrägeri misstänks.

2. Avtal och beställning
2.2 Avtal
När du gör ett köp eller en beställning hos oss på Lilla soffbutiken har du ingått i ett avtal med Lilla soffbutiken. Avtalet har ingåtts från dess att du betalat för varan eller att du fått din beställning bekräftad från någon av våra säljare. Lilla soffbutiken lämnar inget öppet köp eller bytesrätt på några utav våra varor.

2.3 Beställning
I samband med att du genomfört en beställning hos oss på Lilla soffbutiken får du en skriftlig orderbekräftelse med information om din beställningen. Om du har gjort en specialbeställning på någon utav våra varor gäller samma sak. Vi tar alltid ut en handpenning på minst 20% vid en beställning på Lilla soffbutiken. Denna handpenning har Lilla soffbutiken rätten att behålla om du väljer att annullera ditt köp.

2.4 Annullera köp
Om du som kund väljer att annullera ditt köp, så har vi rätt att i vissa fall ta ut en avgift för de kostnader som uppkommit med din beställning. Lilla soffbutikens policy är då att ta minst 20% av det totala försäljningsbeloppet.

3. Betalning
3.1 Bonus
Få 5% i bonus om du:
1. Blir medlem
2. Gör en direktbetalning eller finansierar ditt köp på 6 eller 12 månader räntefritt.
 
3.2 Betalning med bank- och kreditkort
Lilla soffbutiken erbjuder snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard. Lilal soffbutiken tycker det är viktigt att du som kund ska känna dig trygg vid ditt köp hos oss. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer). Kortuppgifter varken registreras eller lagras av Lilla soffbutiken.

4. Leverans & hämtning av varor
 
4.1 Allmänt
Då möbler ifrån oss på Lilla soffbutiken går att få i en mängd olika kombinationer och utföranden vad gäller antalet sittplatser, färger och klädslar kan Lilla soffbutiken inte hålla alla varianter på lager. Denna mångfald gör att de flesta av våra möbler är beställningsvaror. Det vill säga att dina möbler tillverkas efter dina önskemål och det innebär en viss leveranstid. På orderbekräftelsen får du alltid ett preliminärt besked om leveransvecka. Ibland kan leveransen ske tidigare än utlovat och ibland något fördröjd. Detta sker utanför vår kontroll men vid eventuella leveransförändringar förser vi dig med information i god tid och kommer överens om en ny leveranstid.
 
4.2 Lagervaror
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi mottagit din order.
 
4.3 Leverans till Stor-Göteborg
Gäller riktnummer 031, 0300,0301, 0302, 0303, 0320 samt 0322. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar vi normalt vardagar kl. 8-16. Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas ibland som paket eller brev och kan då hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
 
Större försändelser levereras av vår transportpartner Bring direkt hem till dig.
Följande fraktalternativ finns:
- Bring Curbside 495 kr
- Bring Fullservice montering av soffor 895 kr

4.4 Leverans till övriga Sverige.
Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
 
Större försändelser levereras med åkeri hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Frakten sker till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till dig normalt vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att åkeriet kontaktar dig.
 
Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.

Följande fraktalternativ finns:
- Bring Curbside zon 2: 495 kr, övriga landet 895 kr
- Bring Home Delivery zon 2: 895 kr
 
4.5 Outlöst paket
Vid outlöst paket när du får din leverans via postpaket är vi tvugna att debitera dig 195 kr för att täcka frakt, returfrakt samt administration. Detta sker i form av en faktura till beställningsadressen.
 
4.6 Hämtning från vårt lager
Vid hämtning av varor på vårt lager på Bring, Exportgatan i Göteborg, har du ansvar för att besiktiga (undersökningsplikt) de varor du beställt. Bring aviserar när varan går att hämta. Skulle de beställda varorna vara behäftade med fel såsom fabrikationsfel, så hanteras det som en vanlig reklamation.
 
4.7 Fel/transportskada
Om du anmäler fel som verkar vara en transportskada, så måste du göra detta inom skälig tid. Det som anses vara skäligt tid är inom några dagar från det att du har mottagit din vara. Vi hålls inte ansvariga för transportskador som sker med leveranser från tredjeparts företag.

5. Reklamation
5.1 Allmänt
Hos oss på Lilla soffbutiken har du enligt Konsument-köplagen (Konsumentköplag, KKöpL 1990:932) alltid 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt från inköpsdatum.
 
5.2 Reklamationrätt
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga. En reklamation av varan innebär att du meddelar oss att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. Du måste lämna ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde märkt felet. Om vi kan konstatera att det är fel i varan har vi rätt att välja mellan att avhjälpa felet eller lämna dig en felfri vara. Om vi inte lyckas med något av alternativen har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.
 
5.3 Avskrivning/värdeminskning
Vid en reklammation kan vi i vissa situationer göra en avskrivning/värdeminskning på varan om den har använts eller utnyttjats av dig som konsument. Vi har då rätten att göra ett avdrag på priset. Detta skall vara skäligt. Vad som är skäligt är en bedömningsfråga men inom möbelbranschen brukar man säga mellan 10-20% per år. För att retur av vara ska godkännas utan avskrivning/värdeminskning måste varan returneras i obruten originalförpackning. Du som konsument ansvarar för varan tills dess den har retuneras till oss.
 
5.4 Returfrakt vid reklammation
Lilla soffbutiken står för returfrakten för godkända reklamationer.

6. Kunduppgifter
6.1 Allmänt
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja åtagande gentemot dig. De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används endast för att sända orderbekräftelsen till dig samt om vi behöver kontakta dig.
 
6.2 PUL (Personuppgiftslagen)
Alla uppgifter och information som lämnas till oss hanteras enligt Personuppgiftslagen (PUL 1998:204). Som kund har du alltid rätt att begära, utdrag av registrerade uppgifter, ändring av registrerade uppgifter eller att uppgifterna raderas. Om informationen om dig anses felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss på
031-751 9950 eller goteborg@lillasoffbutiken.se.
 
6.3 Nyhetsbrev
Om du önskar Lilla soffbutikens nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med våra säljare.

7. Tvist
7.1 Allmänt
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. (http://www.arn.se/tvisteomraden/)
 
7.2 Tolkning
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svenska allmän domstol.
 
7.3 Klagomål/synpunkter
Klagomål eller synpunkter avseende Lilla soffbutikens tjänster eller produkter bör meddelas till våra säljare på 031-751 9950 eller goteborg@lillasoffbutiken.se